Είναι σωστή η απόφαση της ΝΔ να καταψηφίσει το νομοσχέδιο για το νέο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, αφού η αναβάθμιση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στη χώρα μας δεν μπορεί να γίνεται με βάση τη συντεχνιακή λογική, την πελατειακή εξυπηρέτηση και την ψηθοθηρία, δηλώνει σε αποκλειστική του συνέντευξη στο thesprotia24.gr ο Αντώνης Μπέζας.

Ο πρώην υπουργός και βουλευτής της ΝΔ στη Θεσπρωτία  χαρακτηρίζει επίσης πολιτικά απαράδεκτη την μεροληπτική συμπεριφορά σε βάρος της Θεσπρωτίας, αφού, κατά την άποψή του,  η λειτουργία του Τμήματος Μετάφρασης και Διερμηνείας που ιδρύεται από 1/10/2018 στην Ηγουμενίτσα είναι έωλη και παραπέμπεται σαν σοβαρή εκκρεμότητα  στο μέλλον για να τη διαχειριστεί η επόμενη κυβέρνηση.

«Ενσωμάτωσαν το ΤΕΙ Ηπείρου  στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, για  να «σπάσει» η αποκλειστικότητα των Ιωαννίνων  και να δημιουργηθεί ένα νέο πανεπιστημιακό δίπολο  μεταξύ Ιωαννίνων και Άρτας. Η Πρέβεζα σώθηκε χάρη στον κ. Τσακαλώτο και η Ηγουμενίτσα «τσαλακώθηκε», και θα δούμε στο μέλλον  πως θα περισωθεί η κατάσταση», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Ολόκληρη η συνέντευξη του κ. Μπέζα έχει ως ακολούθως:

 

Η ενοποίηση, κ. Μπέζα,  του ΤΕΙ Ηπείρου με το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων είναι πλέον γεγονός. Η κυβέρνηση προωθεί ανάλογες ενοποιήσεις και σε άλλες περιοχές της χώρας.  Ποια είναι η άποψή σας;

Η ενοποίηση των ΤΕΙ με τα Πανεπιστήμια, είναι κατ’ αρχήν μια επιλογή που κινείται σε σωστή κατεύθυνση για δύο λόγους: Ο πρώτος, γιατί πολλά Τμήματα των ΤΕΙ είναι ήδη επί της ουσίας πανεπιστημιακά  αφού έχουν υψηλές βαθμολογίες στις αξιολογήσεις και οι απόφοιτοί τους βρίσκουν πιο εύκολα δουλειά απ’ ότι βρίσκουν οι απόφοιτοι των πανεπιστημιακών Τμημάτων. Ο δεύτερος λόγος είναι γιατί αποτελεί ένα εγχείρημα  που συγχωνεύει δομές και θα μπορούσε υπό προϋποθέσεις να οδηγήσει στην αναβάθμιση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στη χώρα μας. Αυτή όμως η κατ’ αρχήν σωστή επιλογή, υλοποιείται από την κυβέρνηση με το χειρότερο, κυριολεκτικά, τρόπο.

Ο τρόπος δηλαδή που έγινε, είναι  ο λόγος για τον οποίο η Νέα Δημοκρατία καταψήφισε το συγκεκριμένο νομοσχέδιο; Είναι λόγος αυτός για να μη ψηφιστεί  μια εκπαιδευτική μεταρρύθμιση;

Βεβαίως είναι λόγος και μάλιστα σοβαρός. Η ΝΔ   είναι υπεύθυνο κόμμα που λέει την αλήθεια και βάζει πάνω απ’ όλα το  συμφέρον της πατρίδας. Το αν θα ψηφιστεί ή όχι ένα νομοσχέδιο δεν εξαρτάται από  τοπικές μικροπολιτικές επιδιώξεις και σκοπιμότητες. Δεν μπορεί να παίρνονται αποφάσεις με βάση τη συντεχνιακή λογική, την πελατειακή εξυπηρέτηση και την ψηφοθηρία. Ένα νομοσχέδιο ψηφίζεται  αν υπηρετεί αρχές και στρατηγικές. Καλώς κατά την άποψή μου το καταψήφισε η ΝΔ και κακώς αυτοί που όφειλαν να υπερασπιστούν στην Ήπειρο αυτή τη στάση ευθύνης της ΝΔ, δεν την υπερασπίστηκαν.

Αν επρόκειτο για μια σοβαρή μεταρρύθμιση, το πρώτο ερώτημα που έπρεπε να τεθεί είναι  τι ανώτατη τεχνολογική εκπαίδευση θέλουμε στην Ελλάδα. Αφού απαντηθεί αυτό το ερώτημα, θα έπρεπε μετά να σχεδιάσουμε τις αλλαγές   στο υφιστάμενο σύστημα. Να έχουμε δηλαδή ένα συνολικό πλαίσιο, έναν οδικό χάρτη τον οποίο να υλοποιούμε τμηματικά, ώστε οι παρεμβάσεις να μην είναι αποσπασματικές. Σ’ ένα τέτοιο σχεδιασμό θα χρειαζόταν  συγχωνεύσεις και αλλαγές στα προγράμματα σπουδών και μεταβολές στα επαγγελματικά δικαιώματα. Κάτι τέτοιο, όμως, δε συμβαίνει εδώ. Η αναδιάταξη του ακαδημαϊκού χάρτη, με εργαλεία τις συγχωνεύσεις των ΤΕΙ με τα Πανεπιστήμια και την κατά  συρροή δημιουργία Τμημάτων και Σχολών, γίνεται χωρίς συνολικό σχεδιασμό, χωρίς αξιολογικά κριτήρια και χωρίς μελέτες σκοπιμότητας. Αυτή είναι η αλήθεια.

Ο υπουργός Παιδείας  όμως ισχυρίζεται ότι  πίσω από τη συγκεκριμένη μεταρρύθμιση υπάρχει μια ολοκληρωμένη εκπαιδευτική πολιτική.

Είναι ξεκάθαρο ότι δεν υπάρχει. Αν είχαν ολοκληρωμένη πολιτική, δεν θα  έφερναν μεμονωμένα και ασύνδετα μεταξύ τους νομοσχέδια. Πριν από δύο μήνες για το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, τώρα για το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και το Ιόνιο Πανεπιστήμιο,  αύριο για το Πανεπιστήμιο Πάτρας. Αν είχαν ολοκληρωμένη πολιτική θα είχε προηγηθεί ο πανελλαδικός σχεδιασμός.

Αν ενδιαφέρονταν πραγματικά για την αναβάθμιση της παιδείας στην Ήπειρο, δεν θα  δημιουργούσαν μονοτμηματικές Σχολές, όπως η Σχολή Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών στην Άρτα. Τμήματα  με συναφές επιστημονικό πεδίο εντάσσονται χωρίς καμιά λογική σε διαφορετικές Σχολές, όπως τα Τμήματα Λογοθεραπείας και Ψυχολογίας. Το Τμήμα Μετάφρασης και Διερμηνείας της Ηγουμενίτσας εντάσσεται στη Σχολή Κοινωνικών Επιστημών μαζί με το Τμήμα Αγωγής και Φροντίδας Προσχολικής  Ηλικίας, με το οποίο δεν υπάρχει επιστημονική συνάφεια. Τμήμα παρόμοιο με της Ηγουμενίτσας υπάρχει απέναντι στην Κέρκυρα, στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο. Καμία πρόνοια δεν υπάρχει για το ζήτημα των επαγγελματικών δικαιωμάτων και των ισοτιμιών των πτυχίων των αποφοίτων στα νέα επιστημονικά πεδία.

Η χώρα, όμως, δε χρωστά ούτε στους κομματάρχες, ούτε στις συντεχνίες που προσπαθούν να κολακεύσουν και να τακτοποιήσουν. Η χώρα χρωστά στα νέα παιδιά της   και οφείλει να τους προσφέρει οργανωμένη και υψηλού επιπέδου τεχνολογική εκπαίδευση και όχι πανεπιστήμια «σούπερ μάρκετ» με αβέβαιες προοπτικές και πτυχία που μπορεί  στην πράξη να αποδειχθούν «άδεια πουκάμισα».

Ο τοπικός  ΣΥΡΙΖΑ κ. Μπέζα μίλησε για  «μεγάλη ημέρα για την τριτοβάθμια εκπαίδευση στη Θεσπρωτία». Το αρνείστε δηλαδή;

Για να καταλάβει ο κόσμος τι συνέβη στην περίπτωση της Ηπείρου, θα σας πω το εξής: Ενσωμάτωσαν το ΤΕΙ στο Πανεπιστήμιο για  να «σπάσει» η αποκλειστικότητα των Ιωαννίνων και να δημιουργηθεί ένα νέο πανεπιστημιακό δίπολο μεταξύ Ιωαννίνων και Άρτας.  Η Πρέβεζα σώθηκε χάρη στον κ. Τσακαλώτο και η Ηγουμενίτσα «τσαλακώθηκε», και θα δούμε στο μέλλον πως θα περισωθεί η κατάσταση…

Μπορεί αυτή η ενσωμάτωση να ικανοποιεί κάποιες   επαγγελματικές ομάδες, μπορεί να είναι ένα ψευτο- αφήγημα περιφερειακής ανάπτυξης, δεν προσφέρει όμως ουσιαστικά,  έτσι όπως έγινε, στην ανώτατη εκπαίδευση στην Ήπειρο και τη Θεσπρωτία. Είναι μια ακόμη χαμένη ευκαιρία στο βωμό του εύκολου λαϊκισμού. Είναι οι πρακτικές ΣΥΡΙΖΑ!  Υλοποιείται μια ωραία εξαγγελία για να εισπραχτεί το χειροκρότημα από την τοπική κοινωνία και εθίζεται για ακόμη μια φορά η τοπική κοινωνία στη λογική ότι μπορούμε να προσθέτουμε Σχολές ή να προσθέτουμε Τμήματα,  μόνο και μόνο για να ικανοποιήσουμε τις τοπικές απαιτήσεις. Αυτό όμως, δε συνιστά ολοκληρωμένη πολιτική για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ας βλέπουμε τη μεγάλη εικόνα και όχι την μικρή.

Και εσείς όμως κ. Μπέζα, τα ίδια κάνατε. Οι κυβερνήσεις στις οποίες ήσασταν μέλος, πανηγύριζαν όταν σε κάθε πόλη  ιδρύονταν Σχολές σε ΤΕΙ και Πανεπιστήμια. Τα ξεχάσατε;

Οφείλουμε  να είμαστε   πλέον ειλικρινείς με τους πολίτες .  Η αιτία της ελληνικής χρεοκοπίας δεν ήταν μία  και μοναδική. Ήταν πολλές μικρότερες ή μεγαλύτερες δαπάνες, που στόχο είχαν την εξυπηρέτηση του πολιτικού προσωπικού  και όχι τις πραγματικές ανάγκες της χώρας. Μία από αυτές ήταν και η γεωγραφική διασπορά τμημάτων ΑΕΙ και ΤΕΙ σε κάθε πόλη της επικράτειας. Αυτή η πρακτική, που άνθισε  την επίχρυση δεκαετία του 2000 και την οποία και εγώ «υπηρέτησα», δεν εξυπηρετούσε μόνο τους ιδιοκτήτες καφετεριών και διαμερισμάτων, όπως συνηθίσαμε να λέμε. Εξυπηρετούσε πολλούς αλλά όχι τα παιδιά μας και την Παιδεία της πατρίδας μας.

Το  αποκαλούμενο «παλιό» πολιτικό σύστημα όμως ,  επειδή είδε τη χρεοκοπία και αντιμετώπισε τις συνέπειές της, κατάλαβε το αδιέξοδο αυτής της επιφανειακής «περιφερειακής ανάπτυξης» και «ανέκρουσε πρύμναν». Το «σχέδιο Αθηνά» του Κώστα Αρβανιτόπουλου, που χωρίς να το γνωρίζουν  κάποιοι το κατηγορούν, κινείτο στη σωστή κατεύθυνση και προσπάθησε να συμμαζέψει τα «επιτεύγματα» της προηγούμενης δεκαετίας. Είχε συγκεκριμένα ακαδημαϊκά κριτήρια και επιχείρησε να περιορίσει την πολυδιάσπαση και να συνδέσει την εκπαίδευση με την αγορά εργασίας.

Και μετά ήλθε η ελπίδα… Το «νέο» του ΣΥΡΙΖΑ αποδείχθηκε χειρότερο από το χειρότερο «παλιό». Συνεχίζουν γεμίζοντας την Ελλάδα πανεπιστημιακά Τμήματα.  Σαν να μην υπήρξε ποτέ το 2009 και σαν να μην έφτασε ποτέ η Ελλάδα στα πρόθυρα της καταστροφής. Και παριστάνουν από πάνω, τους σωτήρες και τους μεταρρυθμιστές… Δεν ξέρω τι έκανε ο κ. Γαβρόγλου όταν χρεοκόπησε η χώρα. Μπορεί να διάβαζε βιβλία για το σοσιαλιστικό μετασχηματισμό. Μπορεί να μη βρίσκονταν στην Ελλάδα. Οι ψηφοφόροι όμως  που τιμώρησαν αυτούς «που μας έφτασαν μέχρι εδώ» καλό είναι να μη ξεχάσουν ότι κάποιοι άλλοι, όπως ο κ. Γαβρόγλου, μας πάνε ακόμη παραπέρα…

Παρόλα αυτά  στην Ηγουμενίτσα τελικά θα λειτουργήσει  το Τμήμα Μετάφρασης και Διερμηνείας. Κάτι πετύχαμε τελικά.

Συμφωνώ ότι «κάτι» πετύχαμε, αλλά είναι αρκετό;. Ας βάλουμε τα πράγματα σε μια σειρά βλέποντας τα πραγματικά γεγονότα.  Η κοινή Επιτροπή Πανεπιστημίου Ιωαννίνων- ΤΕΙ Ηπείρου, στο πόρισμά της, θεώρησε ότι το Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων της Ηγουμενίτσας δεν είναι βιώσιμο και δεν μπορεί να μετεξελιχθεί και να ενταχθεί στο Πανεπιστήμιο. Στη συνέχεια, ο ίδιος ο κ. Γαβρόγλου, στην πρότασή του, την προσωπική του πρόταση,  προς τις Συγκλήτους των δύο ιδρυμάτων υιοθέτησε πλήρως το πόρισμα της Επιτροπής δηλώνοντας ότι το προτεινόμενο πανεπιστημιακό Τμήμα Διαπολιτισμικής Επικοινωνίας «χρειάζεται περαιτέρω μελέτη και εξειδίκευση ως προς την ακαδημαϊκή του οργάνωση». Έπειτα, το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας που δόθηκε για διαβούλευση, ενώ στις άλλες ηπειρωτικές πρωτεύουσες προέβλεπε ότι θα  λειτουργήσουν πανεπιστημιακά Τμήματα από το ακαδημαϊκό έτος 2019-20, για την Ηγουμενίτσα παρέπεμπε τη λειτουργία του στο αόριστο μέλλον, το νωρίτερο το ακαδημαϊκό έτος 2020-2021 και μετά από απόφαση της Συγκλήτου. Τα μέλη ΔΕΠ του Διοίκησης Επιχειρήσεων προβλεπόταν ότι θα μεταταχθούν άμεσα σε άλλα Τμήματα του Πανεπιστημίου.

Είναι ξεκάθαρο ότι το Υπουργείο Παιδείας δεν ήθελε  να λειτουργήσει πανεπιστημιακό Τμήμα στην Ηγουμενίτσα. Σε όλες τις άλλες πρωτεύουσες της Ηπείρου, ναι, στην Ηγουμενίτσα όχι. Το γεγονός αυτό φάνηκε και από την επίσκεψη  του υπουργού Παιδείας στα Γιάννενα, όταν απέφυγε επιμελώς να δεσμευθεί για την άμεση λειτουργία του Τμήματος της Ηγουμενίτσας.

Τελικά  όμως τι έγινε; Λίγους μήνες πριν τις επικείμενες βουλευτικές  εκλογές, η κυβέρνηση, που βρίσκεται σε πολιτική αποσύνθεση, και κάτω από την αντίδραση των τοπικών φορέων, προσπάθησε να διασωθεί και έκανε μια αναδίπλωση. Προβλέπει   τη λειτουργία του Τμήματος Μετάφρασης και Διερμηνείας το αργότερο το ακαδημαϊκό έτος 2021-2022, με προϋπόθεση όμως την «αιτιολογημένη απόφαση της Συγκλήτου, ύστερα από συνεκτίμηση των υλικοτεχνικών υποδομών και του εκπαιδευτικού προσωπικού».

Η νομική ερμηνεία αυτής της διάταξης, που θα  τη χαρακτήριζα ψευδεπίγραφη, είναι ότι αν δεν υπάρξει απόφαση της Συγκλήτου ή αν υπάρξει αρνητική απόφαση  της Συγκλήτου, δεν είναι δεσμευτική η λειτουργία του Τμήματος το αργότερο το 2021-2022. Μπορεί να πάει και πολύ αργότερα. Ας μην πανηγυρίζουμε λοιπόν για κάτι που είναι αμφίβολο και  έωλο. Προβλέπουν «στα χαρτιά» ένα πανεπιστημιακό Τμήμα στην Ηγουμενίτσα, ώστε  να μοιράσουν ελπίδες, παραπέμπουν όμως τη λειτουργία του στη Διοίκηση του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, που έχει δηλώσει επανειλημμένα ότι η Ηγουμενίτσα δεν έχει τις προϋποθέσεις για πανεπιστημιακό Τμήμα και ότι το Πανεπιστήμιο θα πρέπει να είναι συγκεντρωμένο στα Γιάννενα και κατ’ εξαίρεση στην Άρτα.  Όπως όλοι αντιλαμβανόμαστε εδώ υπάρχει σοβαρότατο πρόβλημα.

Διαφωνείτε  δηλαδή με το νέο Τμήμα Μετάφρασης και Διερμηνείας;

Είπα κάτι τέτοιο; Όπως  σας είπα προηγουμένως, διαφωνώ με τη δημιουργία νέων Τμημάτων χωρίς  ολοκληρωμένο σχεδιασμό. Αφού όμως σε όλες τις άλλες πρωτεύουσες της Ηπείρου θα λειτουργήσουν πανεπιστημιακά  Τμήματα, γιατί να μη συμβεί, χωρίς αστερίσκους και προϋποθέσεις, το ίδιο για την Ηγουμενίτσα και γιατί να μην είναι βιώσιμο και ελκυστικό το Τμήμα της Ηγουμενίτσας; Η Θεσπρωτία έχει ένα ακαδημαϊκό κεκτημένο καθώς σ’ αυτή λειτουργεί Τμήμα ΤΕΙ με δύο εισαγωγικές κατευθύνσεις και  δύο επιμέρους κατευθύνσεις. Αυτή η μεροληπτική συμπεριφορά σε βάρος της Θεσπρωτίας είναι πολιτικά απαράδεκτη.

Αποδεικνύεται μάλιστα και από ένα ακόμη γεγονός. Και τα  πέντε Ινστιτούτα του Ερευνητικού Κέντρου του Πανεπιστημίου που ιδρύεται με το  νόμο, έχουν όλα την έδρα τους στα Γιάννενα. Ακόμη και αυτό που έχει σαν αντικείμενο την αλιευτική παραγωγή και τις υδατοκαλλιέργειες, στα Γιάννενα  θα έχει έδρα και όχι στην Ηγουμενίτσα!  Η λειτουργία του συγκεκριμένου  Τμήματος της Ηγουμενίτσας, με δεδομένο ότι θα χρειαστεί  σημαντικά πρόσθετο διδακτικό προσωπικό, θα είναι δυστυχώς μια ακόμη σοβαρή εκκρεμότητα που θα κληθεί να τη διαχειριστεί η επόμενη κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας.

Σας έχουν πεί  όμως κ. Μπέζα ότι «δεν δικαιούστε να ομιλείτε», γιατί στις μέρες σας έκλεισε το Τμήμα Ιχθυοκομίας. Σας κατηγορούν ακόμη  και ότι ανακοινώσατε το Τμήμα Οπτικής και Οπτομετρίας που ποτέ δεν λειτούργησε. Τι έχετε να πείτε γι’ αυτά;

Οι λογικές του «δε δικαιούσθε  να ομιλείτε» είναι νομίζω αστείες. Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει πλέον παρελθόν, κυβερνάει σχεδόν τέσσερα χρόνια και έχουμε κάθε δικαίωμα να  του ασκούμε κριτική για λάθη και παραλείψεις. Όχι ότι εμείς είμαστε αλάνθαστοι. Όλοι όμως δικαιούνται να μιλούν και να λένε την άποψή  τους. Αλλιώς δεν υπάρχει δημοκρατία. Η πολιτική δεν παράγει αριστουργήματα όπως έλεγε και ο Κωνσταντίνος Καραμανλής. Έχει και αστοχίες. Εκείνο που έχει σημασία είναι να υπάρχει θετικό ισοζύγιο. Η μεταφορά  του Τμήματος Ιχθυοκομίας από την Ηγουμενίτσα ήταν μια τέτοια αστοχία, γιατί στη Θεσπρωτία υπάρχει η αντίστοιχη παραγωγική δραστηριότητα. Δεν υπερασπίστηκα ποτέ τη μεταφορά του. Αντίθετα, προσπάθησα να την αποτρέψω.

Οι συνθήκες τότε,  ήταν όμως δυσμενείς για τη Θεσπρωτία. Από τη μια,  είχαμε τη μεταρρύθμιση Αρβανιτόπουλου που όπως ανέφερα είχε συνολικό σχεδιασμό και καθορισμένα ακαδημαϊκά κριτήρια για τη βιωσιμότητα των Τμημάτων και από την άλλη, είχαμε την   οργανωμένη εγκατάλειψη και υποβάθμιση του Τμήματος από το ίδιο το ακαδημαϊκό του προσωπικό, που επιδίωκε να φύγει από την Ηγουμενίτσα. Επιπλέον, το Τμήμα Ιχθυοκομίας είχε ουσιαστικά αναστείλει την λειτουργία του  από το 2011, αφού η τότε κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ είχε αποφασίσει να μην περιλαμβάνεται στα μηχανογραφικά δελτία. Εντελώς διαφορετικά και είναι προς τιμήν του, το σημερινό ακαδημαϊκό προσωπικό του ΤΕΙ της Ηγουμενίτσας, έδωσε   μεγάλη μάχη για την παραμονή του στην πόλη μας.

Όσον αφορά στο Τμήμα Οπτικής και Οπτομετρίας,  θα επαναλάβω αυτό που πολλές φορές έχω πει. Δεν ισχύουν αυτά για τα  οποία με κατηγορούν. Δεν έχουμε αθετήσει, ούτε εγώ, ούτε η ΝΔ, καμία  υπόσχεση. Μην προσπαθούν ρίχνοντας ευθύνες στους άλλους να αποκρύψουν τις δικές τους ευθύνες. Στο τέλος του 2008 είχε εκδοθεί το σχετικό ΠΔ και  η λειτουργία του, μετά από εύλογο διάστημα προετοιμασίας, είχε προγραμματιστεί για το ακαδημαϊκό έτος 2010-2011. Η επόμενη κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ με τις αλλαγές που προώθησε η τότε υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου, το κατάργησε και δεν πρόλαβε έτσι να λειτουργήσει.

πηγή: thesprotia24.gr