Απογοήτευση και σύγχυση από την έλευση του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη, με αφορμή τις εορταστικές εκδηλώσεις για την απελευθέρωση των Ιωαννίνων. Μπορεί να προχώρησε με τη γνωστή μέθοδο της «σαλαμοποίησης» στην παράδοση ενός ακόμη τμήματος της Ιόνιας Οδού,  (Πέρδικα- Καμπή Άρτας μήκους  37χιλμ.), μια σειρά όμως από ερωτήματα σε σχέση με βασικά έργα υποδομών που αφορούν την ‘Ήπειρο παραμένουν αναπάντητα.

Καθώς οι  τελευταίες δηλώσεις του βρίσκονται σε αντίφαση με όλες τις προηγούμενες, ο κ. Σπίρτζης έριξε για ακόμη μια φορά «νερό στο μύλο» της κυβερνητικής προπαγάνδα ενώ προσπάθησε να   δημιουργήσει εντυπώσεις  με εργαλείο  την παραπληροφόρηση!

-Τον Δεκέμβριο, ο υπουργός υποστήριξε ότι το τμήμα της Ιόνιας Οδού από τα Γιάννινα μέχρι την Κακαβιά δεν έχει μελετητική ωριμότητα ώστε να ξεκινήσει η διαδικασία για τη χρηματοδότησή του.

 Μάλιστα, έδωσε και αναλυτικό υπηρεσιακό σημείωμα για να τεκμηριώσει τους ισχυρισμούς του. Τώρα, τον Φεβρουάριο,   για το ίδιο ακριβώς τμήμα, ισχυρίστηκε ότι παρουσιάζει πλήρη μελετητική ωριμότητα και θα αναζητηθεί τρόπος χρηματοδότησής του από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα!!!

-Τον Δεκέμβριο υπήρχαν σοβαρά προβλήματα  με την οδική σύνδεση της Ιόνιας Οδού με την Πρέβεζα.. Σημειώνεται ότι η μελέτη δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη… Τον Φεβρουάριο όμως, κι αυτό το έργο θα προχωρήσει!

-Τον Δεκέμβριο, κατά τον υπουργό, όλα πήγαιναν ρολόι και τα έργα θα ολοκληρώνονταν κανονικά στο Αεροδρόμιο Ιωαννίνων. Τον Φεβρουάριο, το αεροδρόμιο βρίσκεται κάπου μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ, Υπερταμείου και ΥΠΑ, χωρίς να ξέρουμε που θα καταλήξει και πως θα καταστεί εφικτή η συνέχιση των έργων.

-Η σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου εξελίσσεται σε ένα μεγάλο ανέκδοτο της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών. Τον Δεκέμβριο στα Γιάννινα –γεγονός που ανέδειξε η ΝΕΑ ΕΠΟΧΗ-  ο κ. Σπίρτζης είπε ότι το συγκεκριμένο έργο, εξ αιτίας του μεγάλου κόστους, δεν πρέπει να είναι στις προτεραιότητες της χώρας. «Μακάρι να είχαμε τα χρήματα για να τρυπήσουμε την Πίνδο», ήταν η φράση που είχε χρησιμοποιήσει για να συμπληρώσει ότι δεν ανήκει στους πολιτικούς που υπόσχονται και… θάλασσα.

Τον Φεβρουάριο, χαρακτήρισε απαραίτητη την ολοκλήρωση των υποδομών στην Ήπειρο, όχι μόνο των οδικών αλλά και των σιδηροδρομικών και ισχυρίστηκε ότι  αυτά δεν θα περιορίζονται στα στενά γεωγραφικά όρια της περιοχής αλλά θα πρέπει να την συνδέουν με τα Βαλκάνια!

-Όσον αφορά στην ολοκλήρωση της Ιόνιας Οδού, πριν από λίγες μόλις ημέρες, στην Πρέβεζα, ο κ. Σπίρτζης υπόσχονταν ότι την Μεγάλη Εβδομάδα, ο αυτοκινητόδρομος θα παραδοθεί στην κυκλοφορία και στην Ήπειρο θα κάναμε… πραγματική Ανάσταση. Τώρα, αποκαλύφθηκε ότι πέρα από τα δύο άκρα του δρόμου, όπου υπήρχαν καθυστερήσεις, υπάρχει σοβαρό πρόβλημα  και στο τμήμα από την Αμφιλοχία μέχρι το Μενίδι, το οποίο μπορεί να καθυστερήσει και πέραν του τριμήνου.

Στα Γρεβενά η απόληξη του Ε65 με τις «ευλογίες»… της Περιφέρειας

Εν τω μεταξύ,  στο Κηπουργειό Γρεβενών φαίνεται  ότι  θα συνδεθεί τελικά  ο Ε-65, ο άξονας Κεντρικής Ελλάδας, με την Εγνατία Οδό αφού  στο Περιφερειακό Συμβούλιο Θεσσαλίας έχει αποσταλεί η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων με τη συγκεκριμένη λύση  ώστε να τύχει της σχετικής γνωμοδότησης.

Το βόρειο τμήμα του Ε-65, που αρχικά είχε μείνει εκτός σύμβασης παραχώρησης, έχει αποτελέσει τους τελευταίους μήνες, αντικείμενο πολλών συζητήσεων, μεταξύ Θεσσαλίας, Ηπείρου και Δυτικής Μακεδονίας, ειδικά όσον αφορά το σημείο της σύνδεσής του με την Εγνατία.

Στην Ήπειρο οι απόψεις διίστανται. Από τη μια  υπάρχει η άποψη της Περιφέρειας ότι ο οδικός άξονας θα πρέπει να προχωρήσει ανεξάρτητα με τη λύση της σύνδεσης και  από την άλλη υπάρχει η άποψη του Σταύρου Καλογιάννη, ο οποίος επιμένει για  διαφορετική σύνδεση.

«Προέχει η χρηματοδότηση και η ολοκλήρωση του έργου και όχι το σημείο σύνδεσης του με την Εγνατία Οδό». Αυτή είναι η πάγια θέση της Περιφέρειας Ηπείρου, όπως έχει εκφραστεί δημόσια από τον περιφερειάρχη Αλέκο Καχριμάνη  και  την πλειοψηφία του  Περιφερειακού Συμβουλίου, το οποίο είχε συζητήσει το θέμα προ τριμήνου.

 Η  αδικαιολόγητη, όμως,  και ουδέτερη  για την Ήπειρο αυτή θέση,   «λύνει τα χέρια» της εταιρείας που κατασκευάζει και θα λειτουργήσει το έργο αλλά και των τοπικών φορέων της Δυτικής Μακεδονίας  για να προωθήσουν τη λύση του Κηπουργειού!

 Ο  πρώην υπουργός και βουλευτής Ιωαννίνων, Σταύρος Καλογιάννης, με δήλωσή του, κάνει λόγο για λύση που πλήττει τα συμφέροντα της Ηπείρου και καλεί τους βουλευτές της Ηπείρου, το Περιφερειακό Συμβούλιο και τα Δημοτικά Συμβούλια να ασχοληθούν άμεσα με το θέμα.

Η δήλωση του Σταύρου  Καλογιάννη

«Το εν λόγω τμήμα, που άρχιζε από την Παναγιά Τρικάλων (Εγνατία οδός) και κατέληγε στα Τρίκαλα, είχε μελετηθεί και αδειοδοτηθεί από το ΥΠΕΧΩΔΕ προ δεκαετίας.

 Όμως λόγω προσφυγών στο Συμβούλιο της Επικρατείας, από Δήμους και Συλλόγους του Νομού Γρεβενών, δεν περιλήφθηκε στην τροποποιημένη σύμβαση παραχώρησης του αυτοκινητόδρομου, η οποία κυρώθηκε από τη Βουλή το 2013.

Σε αυτή την τροποποιημένη σύμβαση παραχώρησης προβλέπεται ότι ο παραχωρησιούχος οφείλει να καταθέσει εναλλακτική λύση, για το τμήμα Τρίκαλα – Καλαμπάκα – Εγνατία Οδός, χωρίς το Δημόσιο να δεσμεύεται γι’ αυτήν.

Από την πλευρά του το Υπουργείο Υποδομών οφείλει να επιλέξει τη βέλτιστη λύση από τεχνικής, οικονομικής, κυκλοφοριακής και περιβαλλοντικής άποψης, η οποία θα υλοποιηθεί. Στο πλαίσιο αυτό ο παραχωρησιούχος κατέθεσε στο Υπουργείο χάραξη, η οποία όμως δεν εξυπηρετεί τα συμφέροντα της Ηπείρου, των Ιονίων Νήσων και των δυτικών Βαλκανίων, όπως είχε αρχικά σχεδιαστεί, καθώς αυτή καταλήγει πολύ ψηλά επί της Εγνατίας, στο Κηπουργειό Γρεβενών!

Τον περασμένο Ιούλιο, κατέθεσα τεκμηριωμένη και περιβαλλοντικά φιλική χάραξη, η οποία μειώνει την απόσταση της Ηπείρου με τα Τρίκαλα κατά 30 χιλιόμετρα περίπου, σε σχέση με την πρόταση του παραχωρησιούχου, χωρίς να βλάπτει τα συμφέροντα των όμορων Περιφερειών.

 Το Υπουργείο όφειλε να εξετάσει αυτή την πρόταση, η οποία στηρίχθηκε από παρατάξεις του Περιφερειακού Συμβουλίου Ηπείρου, του Δημοτικού Συμβουλίου Ιωαννίνων, τον Πρόεδρο του ΤΕΕ, από Συλλόγους, Φορείς, επιστήμονες.

Όμως ο εμπαιγμός των πολιτών από τη σημερινή Κυβέρνηση δεν έχει όρια. Στο Περιφερειακό Συμβούλιο Θεσσαλίας έχει σταλεί για διαβούλευση, στις 5 Ιανουαρίου 2017 (!), η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) της χάραξης που έχει καταθέσει ο παραχωρησιούχος, με την οποία ο Ε65 καταλήγει στο Κηπουργειό Γρεβενών!

Δηλαδή, ενώ η πολιτική ηγεσία του Υπ. Υποδομών διαβεβαιώνει δημοσίως ότι διερευνά τη βέλτιστη λύση του άξονα, το Υπ. Περιβάλλοντος έστειλε την ΜΠΕ του παραχωρησιούχου για διαβούλευση και μάλιστα μόνο στη Θεσσαλία, χωρίς καν να ενημερώσει τους Ηπειρώτες!

Η Κυβέρνηση οφείλει να απαντήσει: Ποιοι λόγοι επιβάλουν την κατάληξη του Ε65 στο Κηπουργειό Γρεβενών; Γιατί αποφεύγει μέχρι σήμερα τον διάλογο με τους Ηπειρώτες επί του θέματος; Τι προσπαθεί αλήθεια να κρύψει;».

Αντώνης  Μπέζας : «Είναι λάθος αυτό που γίνεται με την απόληξη του Ε65»

Στο ίδιο μήκος κύματος, και ο πρώην υπουργός και βουλευτής Θεσπρωτίας Αντώνης Μπέζας εξέφρασε δημόσια τη διαφωνία του για τη σύνδεση της Εγνατίας Οδού με το βόρειο τμήμα του Ε65,  αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι η άκριτη αποδοχή της  λύσης του Κηπουργειού,  αποτελεί  λάθος για τα συμφέροντα της Ηπείρου.

Σε συνεντεύξεις του σε τοπικά μέσα ενημέρωσης συμφώνησε ότι πρέπει να εξεταστεί  και να διερευνηθεί  η  εναλλακτική  πρόταση  Καλογιάννη και η αρχική  χάραξη για «Παναγιά Τρικάλων»   για σύνδεση πιο κοντά στα Ιωάννινα.

Τόνισε πως  η «βέλτιστη λύση»  δεν πρέπει να αφορά μόνο στο κόστος κατασκευής και την  εξασφάλιση της χρηματοδότησης («προφανώς αυτό είναι σημαντικό»), αλλά και στην απόληξη του  οδικού άξονα επισημαίνοντας πως θα πρέπει να ληφθούν υπόψη, εξ ίσου σημαντικά θέματα, όπως το λειτουργικό κόστος  του αυτοκινητόδρομου για τους πολίτες και τις μεταφορές αλλά και η εξυπηρέτηση των  στρατηγικών στόχων  της Ηπείρου  σε συνδυασμό με την περαιτέρω αναβάθμιση του Λιμανιού της Ηγουμενίτσας μέσω της  συντομότερης σύνδεσής του με το Λιμάνι του Βόλου.

 Τέλος επισήμανε ότι «ο τρόπος με τον οποίο χειρίζεται η κυβέρνηση το θέμα είναι ακατανόητος και είναι ξεκάθαρα σε βάρος των συμφερόντων της Ηπείρου».

Η «Συμμαχία Ηπειρωτών»

Δημοσίως τοποθετήθηκε για το θέμα και  η παράταξη «Συμμαχία Ηπειρωτών» του Γιώργου Ζάψα στο Περιφερειακό Συμβούλιο Ηπείρου. Η Συμμαχία Ηπειρωτών, αναφέρει ότι τους τελευταίους μήνες αλώνιζαν οι Θεσσαλοί και οι ανησυχούντες γείτονες των Γρεβενών, με αποτέλεσμα η σύνδεση να απομακρυνθεί από τα Γιάννινα.

 Ταυτόχρονα η παράταξη στρέφεται ευθέως κατά του υπουργού Υποδομών, σημειώνοντας πως οι Ηπειρώτες δεν θα πρέπει να περιμένουν να δουν καλό από τέτοιον υπουργό.

«Οι πρόσφατες δηλώσεις του υπουργού Υποδομών Χρ. Σπίρτζη, από τα Γιάννενα, για τη  βέλτιστη οικονομική λύση του Ε65 έπρεπε να μας ανησυχήσουν γιατί με άλλη δήλωση του ο ίδιος υπουργός απέκλεισε τη σύνδεση της Ηπείρου με σταθερή τροχιά, δηλαδή με τρένο! Είπε: «δεν πρέπει να είναι στο σχεδιασμό της χώρας» αυτή η επιλογή! Πως να περιμένουν λοιπόν καλό οι Ηπειρώτες από τέτοιον υπουργό», αναφέρεται στην ανακοίνωση.

Η Συμμαχία Ηπειρωτών,  τέλος, καταλογίζει αδράνεια στην Περιφέρεια και την ΠΕΔ Ηπείρου, ενώ σημειώνει ότι το πιο εντυπωσιακό είναι πως δεν δίνουν ούτε καν το δικαίωμα της γνωμοδότησης στο Περιφερειακό Συμβούλιο Ηπείρου!».