Δεν διεκδικουν την καλυτερη λυση για την Ηπειρο!

 

 

Ο Ε65,  είναι  ο αυτοκινητόδρομος που ενώνει τέσσερεις ελληνικές Περιφέρειες (Θεσσαλία, Ήπειρος, Δυτική Μακεδονία, Στερεά Ελλάδα) και για την κατάληξη του ερίζουν οι τρείς από αυτές. Όπως προκύπτει από τις επίσημες δηλώσεις, σε λίγους μήνες, τον Μάρτιο του 2017, παραδίδεται το τμήμα του Ε65 από την Καλαμπάκα μέχρι την Ξυνιάδα,  στις αρχές του 2017 ξεκινάνε οι εργασίες στο τμήμα  από την Ξυνιάδα μέχρι την Λαμία -το οποίο πρόκειται να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ- ενώ   δεν υπάρχει διασφαλισμένη χρηματοδότηση για το  βόρειο τμήμα του, από την Καλαμπάκα  έως τη σύνδεση με την Εγνατία Οδό και επομένως την Ήπειρο.

Στη  διαπεριφερειακή σύσκεψη για την πορεία του έργου,  που διοργανώθηκε  στις 7 Οκτωβρίου στα Τρίκαλα από την  Περιφέρεια και την ΠΕΔ Θεσσαλίας με τη συμμετοχή Περιφερειαρχών, Δημάρχων, βουλευτών, υπηρεσιακών παραγόντων, εκπροσώπων της παραχωρησιούχου εταιρείας και φορέων,  ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών Γιώργος Δέδες δήλωσε ότι «για το νότιο τμήμα του αυτοκινητόδρομου οριστικοποιείται η ένταξη και η χρηματοδότησή του μέσω του νέου ΕΣΠΑ, με το ποσό των 320 εκατομμυρίων ευρώ, με την τελική έγκριση να αναμένεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο τέλος του έτους» και  εκτίμησε ότι θα ξεκινήσει στις αρχές του 2017.

 Εντελώς αντίθετα,  για το βόρειο τμήμα του έργου,  ξεκαθάρισε ότι «δεν μπορεί να  ενταχθεί  για χρηματοδότηση στο ΕΣΠΑ, γι’ αυτό αναζητείται λύση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων». «Έχουμε ήδη μια περίοδο 3-4 μηνών με σχετική αλληλογραφία με στελέχη της Τράπεζας, ελπίζοντας έως το τέλος του χρόνου να έχουμε θετικές εξελίξεις», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Προσπαθώντας να «αμβλύνει» τις εντυπώσεις από την έλλειψη ολοκληρωμένης χρηματοδότησης για το σημαντικό αυτό έργο, η επίσης παριστάμενη υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Μαρίνα Χρυσοβελώνη επεσήμανε ότι «το Υπουργείο κινείται εντός χρονοδιαγράμματος για τα μεγάλα έργα, προσπαθώντας να κάνει το καλύτερο δυνατόν μέσα σε δύσκολες οικονομικά συνθήκες και ότι η στόχευση είναι η υλοποίηση σημαντικών έργων, ρίχνοντας βάρος στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων»…

 

Η  εναλλακτική πρόταση Καλογιάννη

Το ενδιαφέρον όμως της σύσκεψης δεν είχε να κάνει με την  πρόοδο υλοποίησης του αυτοκινητόδρομου και τα προβλήματα στη χρηματοδότησή του αλλά με το θέμα της  σύνδεσής του με την Εγνατία Οδό, την απόληξη δηλαδή του βόρειου τμήματός του.

 Ένταση προκλήθηκε μεταξύ αυτοδιοικητικών από τα Γρεβενά και του πρώην υπουργού Υποδομών και βουλευτή Ιωαννίνων Σταύρου Καλογιάννη, όταν ο τελευταίος παρουσίασε και υποστήριξε πρόταση  για διαφορετική χάραξη του βόρειου τμήματος, με τρόπο που να καταλήγει πιο κοντά στα Ιωάννινα και όχι στη Δεσκάτη Γρεβενών,  που  προβλέπεται στη λύση που προωθείται από τον παραχωρησιούχο ( βασική κατασκευαστική εταιρεία είναι η ΤΕΡΝΑ).

Η πρόταση Καλογιάννη συγκεντρώνει μια σειρά από πλεονεκτήματα για την Ήπειρο, και συγκεκριμένα:

Συντομεύεται η διαδρομή Καλαμπάκα – Ιωάννινα κατά 28 χλμ περίπου. Αντίστοιχα μειώνεται και η απόσταση μεταξύ των λιμένων Ηγουμενίτσας και Βόλου.

Μειώνονται τα έξοδα μετακίνησης προσώπων και προϊόντων, λόγω μειωμένων καυσίμων, δαπανών συντήρησης και διοδίων.

Διευκολύνονται  όσοι θα κινούνται από ολόκληρη την Ήπειρο, την Κέρκυρα, καθώς και από Αλβανία και το διάδρομο της Αδριατικής, προς Θεσσαλία – Αττική (και αντίστροφα), διότι μικραίνει σημαντικά η απόσταση.

Δεν επηρεάζεται καθόλου η κίνηση από Δυτική Μακεδονία προς Θεσσαλία (και αντίστροφα), καθώς η αύξηση του μήκους αυτής της διαδρομής είναι αμελητέα, μόλις 6-7 χλμ.

Δεν υπάρχουν ουσιαστικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις, καθώς η χάραξη παρακάμπτει ευαίσθητες οικολογικά περιοχές (περιοχή αρκούδας), ενώ λόγω μικρότερου μήκους είναι μικρότερες οι εκπομπές ρύπων στην ατμόσφαιρα.

Τέλος, το εκτιμώμενο κόστος της δεν ξεπερνάει το αντίστοιχο της χάραξης του παραχωρησιούχου.

 

Καταλυτική στη συνάντηση των Τρικάλων  ήταν η  άποψη του Γ.Γ. Υποδομών που επιβεβαίωσε  ότι το αρμόδιο Υπουργείο δεν έχει ακόμη καταλήξει στη χάραξη του βόρειου τμήματος, καταρρίπτοντας έτσι το επιχείρημα όσων επικαλούνταν δήθεν λόγους καθυστέρησης που θα προκληθεί  λόγω της  εναλλακτικής χάραξης που προτείνει ο Σταύρος Καλογιάννης.

 

Εύλογα ερωτηματικά και αδιέξοδη πρακτική

Και ενώ η πρόταση Καλογιάννη συγκεντρώνει τα πλεονεκτήματα που προηγουμένως αναφέραμε, έκπληξη προκάλεσε το γεγονός ότι ο Περιφερειάρχης Ηπείρου Αλέκος Καχριμάνης στη συγκεκριμένη σύσκεψη   υποστήριξε ότι αυτό που είναι σημαντικότερο όλων είναι «να κατασκευαστεί το βόρειο τμήμα, να κουμπώσει δηλαδή ο Ε65 στην Εγνατία Οδό, χωρίς η θέση που θα γίνει αυτό να  αποτελεί το μείζον»!!!

Σε δηλώσεις του μάλιστα στα τοπικά μέσα ενημέρωσης μετά τη σύσκεψη, απαξίωσε πλήρως  την  πρόταση για συντομότερη σύνδεση του Ε65 με τα Ιωάννινα και κατ’ επέκταση την υπόλοιπη Ήπειρο. Και αυτό, χωρίς να υπάρχουν συγκεκριμένα   στοιχεία που να τεκμηριώνουν πιθανά τεχνικά προβλήματα από την επιλογή της χάραξης  Καλογιάννη.

Στο ίδιο περίπου μήκος κύματος και ο Πρόεδρος της ΠΕΔ και Δήμαρχος Ηγουμενίτσας  Γιάννης Λώλος, αντί να υπερασπιστεί τη συντομότερη σύνδεση του Λιμανιού της Ηγουμενίτσας με εκείνο του Βόλου, γεγονός που θα αναβαθμίσει τη στρατηγική θέση της Ηγουμενίτσας και θα προσελκύσει  εμπορευματικά φορτία από τη Θεσσαλία και τη Μέση Ανατολή (μέσω της πορθμειακής γραμμής Βόλου- Συρίας όταν αποκατασταθεί η ειρήνη στην περιοχή), ζήτησε από το Υπουργείο να επιλέξει την  καλύτερη χάραξη  από οικονομική και τεχνική άποψη, χωρίς όμως να θέσει  συγκεκριμένα κριτήρια και  στρατηγικές  προτεραιότητες γι’ αυτή την επιλογή!!!

Η εμμονή του Περιφερειάρχη  να επιχειρηματολογεί υπέρ της λύσης που προωθεί ο παραχωρησιούχος, χρησιμοποιώντας τα ίδια επιχειρήματα που επικαλούνται οι αυτοδιοικητικοί και άλλοι παράγοντες της Δυτικής Μακεδονίας και να παίρνει δημόσια θέση για το σοβαρό αυτό ζήτημα, χωρίς προηγουμένως να έχει γίνει καμία απολύτως ενημέρωση και  συζήτηση  στο Περιφερειακό Συμβούλιο, αποτελεί αδιέξοδη πρακτική και  γεννά εύλογα ερωτηματικά.

Είναι απαράδεκτο να δεσμεύει με τη στάση του το Περιφερειακό Συμβούλιο   για ένα τόσο σοβαρό θέμα, χωρίς να έχει προηγηθεί  συζήτηση μεταξύ των φορέων της  Ηπείρου.

 

Πρωτοβουλία ΠΕΔ για συνάντηση στην Ηγουμενίτσα

Με δεδομένο ότι το τμήμα Καλαμπάκα- Εγνατία Οδός δεν έχει ακόμα καμία περιβαλλοντική ή άλλη αδειοδότηση,  δεν έχει οριστικές μελέτες, βρίσκεται εκτός της σύμβασης παραχώρησης  κυρίως λόγω  των προσφυγών στο ΣτΕ από συλλόγους και Δήμους των Γρεβενών, οι οποίοι όμως απέσυραν τις προσφυγές τους λίγες μόνο ημέρες πριν εκδικασθούν, και το κυριότερο δεν έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, το Υπουργείο Υποδομών έχει τα χρονικά περιθώρια να αξιολογήσει τις προτάσεις που έχουν κατατεθεί.

Από αυτή την αξιολόγηση πρέπει να  επιλεγεί η καλύτερη για τους πολίτες, τις μεταφορές, το περιβάλλον και την εθνική οικονομία  χάραξη.

Εκείνο λοιπόν που προέχει σ’ αυτή  τη φάση είναι να μείνουν στην άκρη οι δογματισμοί και οι πρακτικές τετελεσμένων γεγονότων και να γίνει μια ουσιαστική συζήτηση,  ώστε να υπάρχει μια τεκμηριωμένη πρόταση στο θέμα που έχει προκύψει από την πλευρά  των ηπειρωτικών φορέων.

Στην κατεύθυνση αυτή, αυτοδιοικητικοί  παράγοντες δηλώνουν στην εφημερίδα μας ότι θα ήταν πολύ εποικοδομητικό και χρήσιμο να αναληφθεί πρωτοβουλία ώστε να  οργανωθεί αντίστοιχη  συνάντηση με εκείνη των Τρικάλων, από την  Περιφέρεια και την ΠΕΔ Ηπείρου, και μάλιστα στην Ηγουμενίτσα που λόγω του Λιμανιού της εμπλέκεται άμεσα στο σχεδιασμό.

Ακόμη, καλό θα ήταν να υπάρξουν σχετικές συνεδριάσεις του Περιφερειακού Συμβουλίου Ηπείρου, του ΔΣ της ΠΕΔ Ηπείρου αλλά και του ΔΣ του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας.