Χωρίς τους υπουργούς Ναυτιλίας Παναγιώτη Κουρουμπλή και Οικονομίας και Ανάπτυξης Αλέξη Χαρίτση, όπως είχε προαναγγελθεί και πολυδιαφημιστεί, αλλά με τους αντίστοιχους Γενικούς Γραμματείς Χ. Λαμπρίδη (Λιμένων & Λιμενικής Πολιτικής) και  Π. Κορκολή  (Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ), πραγματοποιήθηκε στην Ηγουμενίτσα, την Παρασκευή  5 Μαΐου,  η ημερίδα που διοργάνωσε ο Οργανισμός Λιμένος Ηγουμενίτσας (ΟΛΗΓ), σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης και το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.

Λιμάνι Ηγουμενίτσας και μεταφορές

Στόχος της ημερίδας, που έγινε στο πλαίσιο των παράλληλων εκδηλώσεων του  2ου Φόρουμ για τη στρατηγική της Ε.Ε.  στην   μακροπεριφέρεια Αδριατικής-Ιονίου,  ήταν η  ανάπτυξη  μόνιμης συνεργασίας και η ανταλλαγή απόψεων και πρακτικών, τόσο από τη πλευρά της λιμενικής και ναυτιλιακής κοινότητας, όσο και της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Αναφορές έγιναν επίσης σε θέματα που αφορούν στην προσφορά κοινών αποτελεσματικών και ανταγωνιστικών υπηρεσιών στους χρήστες των Λιμένων, σε συνάρτηση με την οργάνωση και προώθηση μιας βιώσιμης και αποτελεσματικότερης εφοδιαστικής αλυσίδας στην περιοχή της Αδριατικής και του Ιονίου.

Από Ιταλικής πλευράς συμμετείχαν  ο Πρόεδρος της Rete Autostrade Mediterranee  An. Cancian και ο Πρόεδρος Αρχής Λιμενικού Συστήματος Κεντρικής Αδριατικής (Ανκόνα) R. Giamperi και ο M. Sommariva, Γενικός Γραμματέας Αρχής Λιμενικού Συστήματος Ανατολικής Αδριατικής (Τεργέστη).

Από την ελληνική πλευρά  συμμετείχαν  ο Πρόεδρος της ΕΛΙΜΕ Π. Κούβαρης, ο Πρόεδρος Λιμένα Κέρκυρας  Σ. Στεφανίδης, ο Πρόεδρος Λιμένα Πάτρας  Ν. Κοντοές, ο Πρόεδρος Λιμένα Αλεξανδρούπολης  Χ. Δούκας, ο Πρόεδρος Λιμένα Βόλου  Θ. Σταυριδόπουλος και ο  εκπρόσωπος του Λιμένα Θεσσαλονίκης,  Δ/ντης Ανάπτυξης  Π. Θεοδοσίου.

Σημαντική  ήταν επίσης, η παρουσία έγκριτων ομιλητών από το χώρο των μεταφορών, όπως  ο Γ. Λογοθέτης, Διευθυντής Ειδικής Υπηρεσίας του Συντονισμού της Εφαρμογής και ο Ε. Ψαρουδάκης, Προϊστάμενος Μονάδας της Ειδικής Υπηρεσίας  Συντονισμού και Εφαρμογής του Υπουργείου Οικονομίας & Ανάπτυξης, η Α.  Καλφακάκου Διευθύνουσα Σύμβουλος Εγνατίας Οδού Α.Ε., o Ι. Γιαμάς Β’ Αντιπρόεδρος του Ελληνικού Επιμελητηριακού Συνδέσμου Μεταφορών και Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Πρέβεζας και  o Σ. Πασχάλης, Αντιπρόεδρος Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας.

Η μακροπεριφέρεια  Αδριατικής- Ιονίου

Ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ,  Παναγιώτης Κορκολής, στην ομιλία του, αναφέρθηκε στη σημασία όλων των δράσεων που συμβάλλουν στην ευρύτερη στρατηγική της ανάπτυξης Ηγουμενίτσας ως σημαντικό διαμετακομιστικό κέντρο, καθώς και στις δυνατότητες χρηματοδότησης στοχευμένων και ώριμων έργων υποδομής, με έμφαση στις πολυτροπικές μεταφορές.

Τέτοια έργα μπορούν να χρηματοδοτηθούν από το ΕΣΠΑ, το Connecting Europe Facility (CEF)-Transport, την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο Γενικός Γραμματέας επιβεβαίωσε την επικείμενη ένταξη της Γ’ Φάσης  του Λιμένα Ηγουμενίτσας στο ΕΣΠΑ 2014-2020, καθώς και την ένταξη του έργου του Εμπορευματικού Κέντρου στο χρηματοδοτικό πρόγραμμα CEF-Transport.

Τέλος, χαιρέτισε τις κοινές δραστηριότητες που αναπτύσσονται με τους Ιταλούς εταίρους και στοχεύουν στην οικονομική ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής των δυο χωρών.

Ο Γενικός Γραμματέας Λιμένων & Λιμενικής Πολιτικής  Χ. Λαμπρίδης, στην ομιλία του αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στους δυο πυλώνες της στρατηγικής της μακροπεριφέρειας Αδριατικής – Ιονίου που σχετίζονται με την μεταφορική δραστηριότητα και συγκεκριμένα στον πυλώνα ΙΙ, ο οποίος αφορά τη διασύνδεση της περιοχής, διανοίγοντας προοπτικές ανάπτυξης των θαλασσίων διαδρόμων και τον πυλώνα ΙΙΙ της στρατηγικής για τα λιμάνια, ο οποίος αφορά σε περιβαλλοντικά θέματα.

Επίσης, αναφέρθηκε στην περίπτωση του Εμπορευματικού Κέντρου Ηγουμενίτσας το οποίο θα ενισχύσει το ρόλο του Λιμένα Ηγουμενίτσας και  θα δημιουργήσει σημαντική δυναμική στην προσέκλυση φορτίων.

Στην ομιλία του ο Πρόεδρος  του ΟΛΗΓ,  Αντρέας Νταής, τόνισε μεταξύ άλλων: «Βρισκόμαστε εδώ σήμερα σε μια γενικότερη προσπάθεια συζήτησης για την ανάπτυξη συνεργασιών, σε επίπεδο μακροπεριφέρειας Αδριατικής- Ιονίου, των λιμένων Αδριατικής – Ιονίου – Εγνατίας, για την αναζήτηση κοινών σημείων συνεργασίας αναφορικά με τις Θαλάσσιες Μεταφορές και τις Διατροπικές Συνδέσεις με την ενδοχώρα.

Τόσο το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που προσφέρει η περιοχή της Αδριατικής με τους Λιμένες Τεργέστης, Βενετίας, Ανκόνα, Μπάρι, Πρίντεζι, Κέρκυρας, Ηγουμενίτσας, Πάτρας να διατηρούν ήδη τακτικές συνδέσεις, όσο και το πλεονέκτημα της ασφαλούς σύνδεσης με την ενδοχώρα από ελληνικής πλευράς με τα σύγχρονα οδικά δίκτυα της Εγνατίας Οδού, της Ιόνιας Οδού που έχει ολοκληρωθεί στο μεγαλύτερο ποσοστό της, καθώς και του προς ολοκλήρωση οδικού άξονα Ε65, δίνουν ως σύνολο την ευκαιρία δημιουργίας συνεργασιών και με Λιμένες που βρίσκονται κατά μήκος αυτού του άξονα, όπως οι Λιμένες Θεσσαλονίκης, Αλεξανδρούπολης, Καβάλας, Βόλου και Πάτρας».

Ευχολόγια που επαναλαμβάνονται

Από τις εισηγήσεις και  τη  συζήτηση στρογγυλής τραπέζης  με τη συμμετοχή των εκπροσώπων των Λιμένων Αδριατικής – Ιονίου – Εγνατίας , που ακολούθησε μετά την ημερίδα, φάνηκε ξεκάθαρα ότι για ακόμη μια φορά επαναλήφθηκαν θεωρητικές προσεγγίσεις και ευχολόγια που και άλλες φορές έχουν ακουστεί σε αντίστοιχες ημερίδες για το Λιμάνι της Ηγουμενίτσας.

Το μόνο που διαφοροποιείται κάθε φορά είναι τα  διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία και τα σχετικά προγράμματα.

Καμία εξειδίκευση  δεν υπήρξε για τις συνεργασίες ανάμεσα στα Λιμάνια κατά μήκος της Εγνατίας,  καμιά δέσμευση ή εξαγγελία, κανένας  συγκεκριμένος σχεδιασμός και πλήρης απουσία στόχων και προτεραιοτήτων. Αυτό που πράγματι   ξεχώρισε ήταν  ο ενθουσιασμός που  φάνηκε να υπάρχει από την ιταλική πλευρά…

Εκτός από την κατασκευή των διαφόρων φάσεων του Λιμένα, το μόνο παρήγορο και ενθαρρυντικό γεγονός των τελευταίων ετών είναι η προώθηση της δημιουργίας του Εμπορευματικού Κέντρου, που για να έχει όμως μέλλον και να μπορέσει να λειτουργήσει θα πρέπει να  συνδυαστεί με την ιδιωτική πρωτοβουλία.

Είναι πάντως αξιοπρόσεκτο  ότι στην ημερίδα δεν συμμετείχε ούτε ένας εκπρόσωπος της Περιφέρειας Ηπείρου, η οποία έχει άμεση εμπλοκή στην προώθηση του Εμπορευματικού Κέντρου.

Όπως επίσης εντύπωση προκάλεσε το γεγονός ότι  δεν έγινε αναφορά  για το σημαντικό θέμα της απόληξης του βόρειου τμήματος του Ε65, που σύμφωνα με τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς πρόκειται να συνδεθεί με την Εγνατία Οδό στο ύψος του Κηπουργιού Γρεβενών, αυξάνοντας κατά 30 χιλιόμετρα, σε σχέση με την αρχική χάραξη,  την απόσταση μεταξύ των Λιμένων Ηγουμενίτσας και Βόλου.

Τέλος, η εγκατάλειψη από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ- ΑΝΕΛ του έργου της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Ηπείρου και επομένως του Λιμανιού της Ηγουμενίτσας, αντί να προκαλέσει την αντίδραση των πολιτικών εκπροσώπων και φορέων, πέρασε στα «αζήτητα» της ημερίδας.

Εντωμεταξύ, στο ΤΑΙΠΕΔ προς ιδιωτικοποίηση ή άλλης μορφής οικονομική αξιοποίηση παραμένουν σύμφωνα με το σχέδιο του επικαιροποιημένου Μνημονίου τα δέκα περιφερειακά Λιμάνια διεθνούς ενδιαφέροντος, μεταξύ των οποίων και το Λιμάνι της Ηγουμενίτσας.

 

Ο ΣΥΡΙΖΑ «ανακάλυψε» τις ιδιωτικοποιήσεις των Λιμανιών…

Παρά τις  ενστάσεις ορισμένων  υπουργών και βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, το μεγαλύτερο μέρος της κυβερνητικής παράταξης έχει τελευταία «ανακαλύψει»  την αξία της ιδιωτικής πρωτοβουλίας και των ιδιωτικών επενδύσεων…

Από την άλλη μεριά,  οι δανειστές και ειδικότερα η Κομισιόν εμφανίζονται με διαμορφωμένη άποψη για την παραμονή των Λιμανιών στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ και κατά της μεταφοράς τους στο υπερταμείο όπως πρότεινε η κυβέρνηση.

Επιπλέον, όπως αναφέρει η εφημερίδα «Καθημερινή» το προσχέδιο του επικαιροποιημένου Μνημονίου περιγράφει ως προαπαιτούμενο γα την ολοκλήρωση της αξιολόγησης την έγκριση των σχεδίων του ΤΑΙΠΕΔ για την αξιοποίησή τους, όπως προβλέπεται στο Σχέδιο Αξιοποίησης της Περιουσίας του (ADP).

Υπενθυμίζεται πως το ADP, όπως είχε διαμορφωθεί νωρίτερα φέτος και σε γνώση των δανειστών, περιλαμβάνει κατ’ αρχάς την προκήρυξη διαγωνισμού για την παραχώρηση του Λιμένος Αλεξανδρούπολης.

Η διαδικασία προβλέπεται να ξεκινήσει με την πρόσληψη συμβούλων και να ακολουθήσει η διεθνής πρόσκληση για την εκδήλωση ενδιαφέροντος. Τα περί ου ο λόγος Λιμάνια είναι τα Ηγουμενίτσας, Αλεξανδρούπολης, Λαυρίου, Καβάλας, Πατρών, Κέρκυρας, Ελευσίνας, Ραφήνας, Ηρακλείου και Βόλου, που αποτελούν  ανώνυμες εταιρείες  και οι μετοχές των οποίων μεταφέρθηκαν στο ΤΑΙΠΕΔ το 2012.

Η επιμονή των δανειστών για ιδιωτικοποίησή τους ή άλλης μορφής αξιοποίηση  έχει δύο λόγους: αφενός επιθυμούν να εμπεδώσουν το αίσθημα της συνέχειας και της συνέπειας στις δεσμεύσεις της Αθήνας και του ΤΑΙΠΕΔ για τις ιδιωτικοποιήσεις και αφετέρου εκτιμούν πως η διαχείρισή τους μέχρι τώρα από το ΤΑΙΠΕΔ ήταν εξαιρετικά επιτυχημένη. Τα κέρδη των δέκα αυτών Λιμένων αυξήθηκαν κατά 20% μέσα στο 2015 και 40% το 2014, ενώ κατά τα δύο αυτά χρόνια απέδωσαν μέρισμα στο Δημόσιο που προσεγγίζει τα 5 εκατομμύρια ευρώ.

Οι επιδόσεις αυτές αποδίδονται στη διαχείριση της «Ομάδα Ποσειδών» που έχει συγκροτήσει το ΤΑΙΠΕΔ και της οποίας επικεφαλής από το 2012 είναι ο Αθανάσιος Λιάγκος, ο οποίος συμμετείχε στη συγκεκριμένη ημερίδα και αποτελεί τον εκπρόσωπο του ΤΑΙΠΕΔ στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΛΗΓ.