Σημαντικές ειδήσεις αλλά και τα  «αποκαλυπτήρια» των προθέσεων του  υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη  σχετικά με τον Ε65 και τη Σιδηροδρομική Εγνατία, είχε σαν αποτέλεσμα η   επίσκεψη του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα  τον προηγούμενο μήνα στη Δυτική Μακεδονία.

Στην αναφορά που έκανε ο κ. Σπίρτζης  για τον αυτοκινητόδρομο Ε65, τον χαρακτήρισε ως «ένα πολύ ωραίο έργο, που είναι μια γέφυρα στη Σαχάρα». Κατηγόρησε την προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου ΥΠΟΜΕ γιατί, όπως είπε, «επέλεξαν να κάνουν το μεσαίο κομμάτι του αυτοκινητόδρομου, να μην έχει αρχή και τέλος.

Για την αλλαγή που έγινε στη χάραξη της απόληξης του Ε65 στην Εγνατία Οδό, (να καταλήγει δηλαδή  στο Κηπουργειό Γρεβενών αντί  για την Παναγιά Τρικάλων), δήλωσε πως εξοικονομεί στο έργο πάνω από 200 εκατομμύρια ευρώ.

  Στο σημείο αυτό ο υπουργός ήταν ιδιαίτερα δηκτικός λέγοντας χαρακτηριστικά: «Είναι μια πολύ μεγάλη διαφορά στο κόστος του αυτοκινητόδρομου και πραγματικά δεν μπορώ να καταλάβω γιατί επέλεξαν, όσοι επέλεξαν, την αρχική χάραξη. Και δείχνει πράγματα για τις επιλογές που έγιναν σε σχέση με τους προϋπολογισμούς των έργων στο παρελθόν. Ότι κριτήριο δεν ήταν η βέλτιστη χάραξη με τα βέλτιστα οφέλη για τις τοπικές κοινωνίες και στη βέλτιστη τιμή, αλλά η βέλτιστη τιμή για τους παραχωρησιούχους».

Σε σχέση  με το έργο της Σιδηροδρομικής Εγνατίας, στην ομιλία του στην Κοζάνη, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ανέφερε χαρακτηριστικά ότι:

«Το δεύτερο κατά τη γνώμη μου μεγάλο έργο που πρέπει να γίνει στην περιοχή και στη χώρα, είναι οι σιδηροδρομικές υποδομές και η αναβάθμισή τους. Η Σιδηροδρομική Εγνατία είναι ένα εθνικό έργο  στο οποίο η Δυτική Μακεδονία πρέπει να παίξει έναν ιδιαίτερο ρόλο. Σ’ αυτό το πλαίσιο  έχουμε συνεργασία και θα πραγματοποιηθεί συνάντηση του έλληνα πρωθυπουργού με τον σέρβο πρωθυπουργό».

Και συνέχισε: «Για να μπορέσουμε επιτέλους να έχουμε έναν σύγχρονο σιδηρόδρομο που θα ενώνει την Θεσσαλονίκη με το Βελιγράδι και το ίδιο πρέπει να κάνουμε στη σύνδεση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με την Αλβανία. Αυτό θα περάσει από την Δυτική Μακεδονία και αυτό πρέπει να το εκμεταλλευτούμε για να φτιάξουμε και να προσελκύσουμε μέσα στο Εμπορευματικό Κέντρο και άλλου είδους επενδύσεις, μεταποιήσεις, μέσα στην περιοχή μας».

 Η αλήθεια για τον Ε65

 Ο Ε65 είναι ένας από τους πέντε αυτοκινητόδρομους που υλοποιούνται με σύμβαση παραχώρησης, έχει προϋπολογισμό πάνω από 1 δισεκατομμύριο ευρώ και θα είναι  μόλις ολοκληρωθεί, ανταγωνιστικός και φθηνότερος από την Ιόνια Οδό.

Ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 2008 και οι εργασίες του σταμάτησαν το 2010, επί μία διετία σχεδόν, λόγω της κρίσης αλλά και της προκλητικής αδιαφορίας της τότε πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΧΩΔΕ.

Το 2013, η  τρικομματική Κυβέρνηση Νέας Δημοκρατίας – ΠΑΣΟΚ – ΔΗΜΑΡ έσωσε  το έργο από την εγκατάλειψη. Επειδή τα οικονομικά δεδομένα  είχαν επιδεινωθεί σημαντικά και οι Τράπεζες αρνούνταν να χρηματοδοτήσουν το έργο, αποφασίστηκε να προχωρήσει αμέσως το τμήμα Λαμία – Τρίκαλα, το οποίο σήμερα είναι υπό παράδοση.

Τα υπόλοιπα τμήματα, βόρειο και νότιο, έπρεπε να ωριμάσουν και να χρηματοδοτηθούν εντός τριετίας, όπως ρητά ορίζει η τροποποιημένη σύμβαση παραχώρησης. Όμως το Υπουργείο  Υποδομών καθυστέρησε εξαιρετικά, επί κυβερνήσεων Σύριζα – ΑΝΕΛ, να προωθήσει το βόρειο τμήμα του Ε65.

 Το  συγκεκριμένο  τμήμα, που άρχιζε από την Παναγιά Τρικάλων (Εγνατία Οδός) και κατέληγε στα Τρίκαλα, είχε μελετηθεί και αδειοδοτηθεί από το ΥΠΕΧΩΔΕ προ δεκαετίας.  Όμως λόγω προσφυγών στο Συμβούλιο της Επικρατείας, από Δήμους και Συλλόγους του Νομού Γρεβενών, δεν περιλήφθηκε στην τροποποιημένη σύμβαση παραχώρησης, που κυρώθηκε στη Βουλή το 2013.

Σε αυτή την τροποποιημένη σύμβαση παραχώρησης προβλέπεται ότι ο παραχωρησιούχος οφείλει να καταθέσει εναλλακτική λύση, για το τμήμα Τρίκαλα – Καλαμπάκα – Εγνατία Οδός, χωρίς το Δημόσιο να δεσμεύεται γι’ αυτήν.

Στο πλαίσιο αυτό, ο παραχωρησιούχος κατέθεσε στο Υπουργείο χάραξη, η οποία όμως δεν εξυπηρετεί τα συμφέροντα της Ηπείρου, των Ιονίων Νήσων και των δυτικών Βαλκανίων, όπως είχε αρχικά σχεδιαστεί, καθώς αυτή καταλήγει πολύ ψηλά επί της Εγνατίας Οδού, στο Κηπουργειό Γρεβενών!

Η αναφορά του κ. Σπίρτζη για εξοικονόμηση 200 εκατ. ευρώ  σε σχέση με την αρχική δεν έχει καμία απολύτως τεκμηρίωση και αποτελεί πυροτέχνημα για δημιουργία εντυπώσεων και απόκρυψη της πραγματικότητας, που είναι ότι η σημερινή πολιτική ηγεσία του ΥΠΟΜΕ υιοθετεί άκριτα  τη  λύση που βολεύει τον παραχωρησιούχο.

Επειδή το βόρειο τμήμα του Ε65 δεν έχει ακόμα αδειοδοτηθεί, πρέπει να επιλεγεί η βέλτιστη χάραξη, από οικονομική, τεχνική και περιβαλλοντική άποψη.

 

Αργότερα, θα είναι πολύ αργά για αλλαγή χάραξης και διορθώσεις…

 Ο Ε65 έχει διάρκεια ζωής 100 χρόνια. Αλήθεια, για ποιόν λόγο οι ηπειρώτες και όσοι κινούνται από την Ήπειρο προς τη Θεσσαλία και αντίστροφα, θα πρέπει να είναι αναγκασμένοι να διανύουν 30 χλμ επιπλέον πηγαίνοντας στο Κηπουργειό;

Όταν Δήμαρχοι και άλλοι φορείς, ζητούν να μην επιβάλλονται διόδια στην Εγνατία για «κοντινές» αποστάσεις, πως δέχονται αδιαμαρτύρητα να καταβάλουν οι δημότες τους  2 ευρώ επιπλέον στον Ε65, για τα επιπλέον 30 χλμ που θα είναι υποχρεωμένοι να διανύουν;

 

Εκτός  σιδηροδρομικής σύνδεσης η  Ήπειρος!

 Όσον αφορά  στη   σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου στο πλαίσιο της «Σιδηροδρομικής Εγνατίας»,  η ΝΕΑ ΕΠΟΧΗ, που με συνεχή δημοσιεύματά της αποτελεί την μοναδική εφημερίδα στην Ήπειρο που έχει αναδείξει το θέμα, δυστυχώς δικαιώνεται !

Οι δηλώσεις   Σπίρτζη στην Κοζάνη, επιβεβαιώνουν   «πανηγυρικά»  το αποκαλυπτικό  ρεπορτάζ της εφημερίδας μας  ότι  σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό του έργου, έχουν προκύψει  τρία σοβαρά προβλήματα.

Το πρώτο έχει να κάνει με τα κριτήρια που υπαγορεύουν την αναγκαιότητά του  στις σημερινές  συνθήκες.

Το δεύτερο πρόβλημα αφορά στο κόστος κατασκευής του σιδηροδρομικού δικτύου.

Το τρίτο, αφορά στην έλλειψη εξασφαλισμένης χρηματοδότησης.

Τα τρία προηγούμενα  προβλήματα, έχουν οδηγήσει   σε επανασχεδιασμό της χάραξης με στόχο την μείωση του προϋπολογισμού, ώστε να είναι περισσότερο εφικτή η  χρηματοδότηση και η υλοποίηση του έργου.

Έτσι, οι μελετητικές ομάδες που ετοιμάζουν τις προκαταρκτικές μελέτες, έχουν πάρει οδηγίες από την πολιτική ηγεσία να εγκαταλείψουν τις μελέτες του τμήματος Κοζάνη – Καλαμπάκα- Ιωάννινα – Ηγουμενίτσα, που θα καταλήγει  στο λιμάνι Ηγουμενίτσας, και  να επικεντρώσουν στα άλλα τμήματα  της χάραξης.

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι εγκαταλείπεται  η σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου και προωθείται η σύνδεση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, μέσω Φλώρινας, με το αλβανικό σιδηροδρομικό  δίκτυο και το Βελιγράδι.

Οι δηλώσεις Σπίρτζη στην Κοζάνη είναι ξεκάθαρες και  θα πρέπει να  συνδυαστούν με προγενέστερες σύμφωνα με τις οποίες «Χρειάζεται να κάνουμε μία διάφανη ιεράρχηση των προτεραιοτήτων στα έργα και μία εθνική μελέτη κόστους- οφέλους. Το συγκεκριμένο έργο (η σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου), δεν πρέπει να είναι στις προτεραιότητες της χώρας. Μακάρι όταν θα έχουμε τα χρήματα, να μπορέσουμε να τρυπήσουμε την Πίνδο».

Αν κάποιοι, λοιπόν,   «αιθεροβάμονες» είχαν την  ελπίδα ότι θα δουν τρένο στην Ήπειρο, σίγουρα θα πρέπει να περιμένουν πολλά χρόνια.

Γιατί μπορεί η Σιδηροδρομική Εγνατία να αποτελεί μεγάλο όραμα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το κόστος όμως, θα την κρατήσει μακριά από την Ήπειρο.

Μπροστά σ’ αυτή την κατάσταση,  οι  τοπικοί φορείς, δυστυχώς,   εξακολουθούν να «ονειρεύονται» τον σιδηροδρομικό  σταθμό της  Κρυσταλλοπηγής Παραμυθιάς και τη μελλοντική σύνδεσή του με το Εμπορευματικό Κέντρο και δεν δραστηριοποιούνται δυναμικά!